O stresu

Milí přátelé,

dnes je po dlooooohé době slunečný den, já sedím v lavici základní školy a pozoruji výklad své kolegyně, paní ředitelky naší společnosti, která do dětí hustí základy finančních dovedností.

Koukám na ty mlaďochy a vzpomínám si na svá školní léta. Pro některé z nás, stresové prostředí. Jenže, stresové období zůstalo i v dospělosti, a dokonce se přilepilo i na ty, kteří byli ve škole docela ready.

 A tak mě napadlo, že by bylo fajn, kdybychom se naučili se stresem opravdu pracovat. Už to vidím, jak někteří říkáte: „Jo, jo, milióny článků o stresu, ale v životě to je jinak. Přijde stres a už to jede. A vůbec, stres do života patří, má ho každý“. Ale i tohle je o hlavě!!! Jak myslím, tak žiju. Jak žiju, tak myslím.

Tak pojďme stres rozpitvat a probrat ho tak, abyste skutečně měli ten výsledek, že víte, jak na něj, až zase zazvoní u dveří. A on zazvoní😊.

Chtěla bych Vás provést krásnou technikou, která umožňuje být člověku oporou v hledání své cesty, svých cílů, a především přináší sebe-porozumění a snížení míry stresu, protože víme, co máme dělat a děláme to. Tento model se používá také při koučování a je uplatnitelná opravdu skoro na všechno. Můžete ho vyzkoušet i na své děti, místo příkazů, zákazů a křiku 😊.

Jde o model GROW, který se skládá ze čtyř kroků:

1.krok – G (goaľs) – jde o stanovení cílů, jak dlouhodobého, tak i konkrétního cíle. Je to fáze budoucnosti a zde se zaměřte hlavně na to, aby byl cíl co nejkonkrétnější.

Otázka: Co je Vaším konkrétním cílem? Co potřebujete konkrétně pořešit?

Začněte něčím jednodušším, ať si to nacvičíte. Jen se zaměřte na tu konkrétnost cíle.

Například: Potřebuji se naučit 8. lekcí angličtiny za 2. měsíce.

2.krok – R (reality) – čili jaká je situace teď. Kdo, kdy, kde, s kým, jak, proč. V této fázi se nejvíce formuje uvědomění. Často člověk zjistí, že musí přehodnotit první krok, tedy cíl, protože zjistí, že se věci mají jinak. Je to fáze přítomnosti.

Otázka: Co se děje teď? Jak to vypadá konkrétně nyní?

Jde o upřímnost. Popíšeme situaci, jak teď konkrétně vypadá, i když to není žádná sláva.

Například: nedělám nic, jen o tom mluvím a odsunuju to na později.

3.krok – O (option) – jde o seznam možností, tedy zisků i ztrát. Můžeme zde využít brainstorming a nehodnotíme, co je všechno řečeno, co všechno si napíšeme a nakolik je to reálné.

Otázka: Jaké možnosti řešení máte? Co můžete udělat? Co ještě? Co by udělal ten, koho si vážíš?

Píšete si všechno, co vás napadá, neřešíte, jestli je to fantazie, nereálné, prostě píšete možnosti.

Například: najdu si soukromého učitele, online kurz, každý den se naučím 1. lekci, lehnu si na knížku, třeba mi to naleze do hlavy samo 😊.

4.krok – W (will) – tato fáze je o vůli, tady už je to o akčních krocích. Jak o věcech přemýšlíme, tak o nich mluvíme, tak se podle toho chováme. Sledujeme proto taky, jaká slova volíme. Je velký rozdíl mezi slovem zkusím to a rozhodl jsem se. Ve slově zkusím, chybí zodpovědnost za výsledek, když jsem se rozhodl, zodpovědnost přijímám.

Otázka: Co tedy opravdu uděláte? A kdy přesně to uděláte? Kdy přesně začnete?

Například: Ode dneška se každý večer budu učit 25 minut. Za tři dny se naučím jednu lekci a dva dny ji budu procvičovat.

Géčko znamená, že něco chci, Wéčko znamená, že to dělám. Takže….vezměte si tužku a papír a jděte do toho. A pak si dejte otázku na konec: Co jste se z toho naučili? 😊

A příště něco o zdraví a stresu více. Protože zdraví je schopnost zvládat životní situace, je to téma, které je aktuální pro nás, pro všechny.

Mějte klidné letní dny.

Šárka